6.2.11

schiz (kniven mot tallriken, utgör ett ljud som får en att rysa och då upptäcker man att hårstråna är enskilda)

jag är tvålen som blir till lödder
genom beröring, är delad,
splittrad för vad som då händer -
vill jag eller vill jag inte?
ska jag gå på den säkra eller vilda
sidan? skaka hand med
vänster som är min rätta då det
är den som håller pennan
och skriver under att det är jag
genom mitt sätt att skriva (hur det nu är) -
jag är pennan som används som trumpinne
som försöker hitta rytmen till livet,
men när vi är tysta är också livet ... tyst och
jag vet inte vart man ska börja sin
skrift, sin mening på liv, när det inte finns
någon vind -
jag är pennan som används som trumpinne
och har därför inte något direkt
hem, alla är lika vilsna och känner ingen
trots att vi en gång i tiden var
nära släkt och jag undrar nu utan grund
vem som är
riktigt frisk - kan man vara det?
det känns som att om man är frisk är man
mer sjuk än när man i själva verket är
sjuk, vilket är ganska sjukt (vart går gränsen?)

1 kommentar:

  1. är detta en av dikterna? som du planerar ha med i boken?
    tycker mycket om rubriken. ja, hela dikten. ifrågasättandet och pennan som trumpinne. jag brukar trumma med pennor.

    sv: jag tycker också om flätor..

    jag tycker väldigt mycket om diktsamlingens titel, även om det bara är en "working titel". det är någonting jag skulle falla fastna för, på en gång. och jag blir glad över att det blev godkänt! och att du ville dela nyheten med mig.

    SvaraRadera