12.7.10

ge mig en ny penna att svinga till andra sidor med

tar armen vid skrivbordets ena ände
startar snöplogen och kör rakt fram

leder gamla och handikappade över vägen
övergångsstället är den viktigaste delen
pianots toner vi väljer efter humör
vilken melodi vi ska spela idag

går på bro
mellan höga berg
i luften ror
lik fram i terräng

sätt all tyngd på en sida
när det håller på att tippa över
vänd om och gör detsamma på nästa
börja gunga, finn rytmen
hitta dig själv i låten
gör så att den får en syster

någon att lita på
släppa allt, falla bak
veta att någon står redo
fånga och ge tillbaka värme

tar armen vid skrivbordets ena ände
startar snöplogen och kör rakt fram
under all snö
en isrink funnen
var så länge sedan
att jag glömt att den fanns

genomskinlig tjocklek från
topp till bott, start till slut
mark och väggars lager
ändå rätt så tunna
fiskar simmar under
och ser platta ut
verkar vara väldigt grunt
vem är jag som de bär upp

öppnar högra handen vilken
jag, på dess bredd, hastigt slår ner
innan jag hinner ångra mig
skriker vilt, lever mig in likt japanen
med pannbandet hårt knutet

kollision när den möter
spegeln till is
sprickor utgörs
mörker slukar ljuset kvickt

sjunker ner på djupet
på uppdrag efter en
erfarenhet mer
lära mig något vettigt
växa, kunna nå molnen
lättare hitta nålen
sticka hål i ballongen
flyga iväg sittandes på den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar