18.8.10

fotnäk

"alltså... varför kan man inte
komma hit och titta på foton utan
att behöva se nakna kvinnor?"
sade den ena kvinnan av de två som
var i 20-årsåldern, medan de
gick ut från museet smått besvikna
och jag tänkte: "...ja, skulle vi
ha kläder på oss om det inte vore för
kylan som människan successivt
byggt upp med väggar för sig själva och
varandra, väggar som känns mjuka
i början? jag menar, det var så vi föddes
varför måste det kännas obekvämt
när det är det mest naturliga? vi är alltför
bekväma, lögner är lätta att anpassa
sig till, men mig kan du inte lura - jag hör
din röst vika sig när tankarna flyger
iväg likt ett pappersflygplan till den rätta
meningen - det är därför jag fångade
dina ord, knöglade ihop, kastade i pappers-
korg och gick ifrån, av ren reflex
kände jag på mig att du skulle döda vår relation
med ögon som påtvingat log, så jag
gjorde det mindre smärtsamt och gjorde det direkt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar