19.3.10

Namn

Namn
Fascinerar mig

Namn
Namnger platser
Utanför
Mig själv
Namn
Har dagar och
Betydelser som
Ingen kan överträffa
Namn har en
Tung historia
Bakom sig som
Ingen kan leva ut
Förrän
De har dött och andra har
Grävt i dennes
Liv

Men samtidigt så är
Namn
Bara yta
Namn
Berättar inte
Så mycket
Om
Till exempel mig
Som person
Kanske släktens
Röda linje
Mina rötter
Men som
Den jag är så är det
Endast ett
Skynke
Jag finns emellan
För-och efternamn
Jag är initialernas olika
Möjligheter
P som i
Planet
J som i
Jazz
N som i
Natt
R som i
Resa
Och så vidare
Nackdelar gör så att man
Får mer att veta
Om vad man verkligen heter
Fördelar täcker helheten med
Överdrivet struntprat
Hyllar den ena efter den andra
För att ingå i familjens studentflak
Tillräckligt gammal för att veta
Hemligheter som
Arv och planer för
Äktenskap
Men jag
Jag tar namnet som en
Rot
Som sandkorn innan
Berget
Jag står på toppen
För
Jag
Är
Yngst och
Tar handlingarna om
Framtidens födelseort
Jag äger namnet när
Alla andra har
Gått bort
Jag tar dess andetag och
Skapar då
Djupet
Bestämmer tätheten i
Luften
För det
Börjar alltid hemma
Sedan så kan man
Självklart resa långt därifrån
Sätta en annan stämpel och
Trippa in på den
Nya stadens tå
Livet är som en trappa
När man är högst
Faller man ner i graven och
Graverar in ett namn med
Texten:
´Vila i frid
Vi kommer bära namnet vidare
På denna jord´
På gott och
Ont
Tänker jag

Men
Nu
Har jag ingen åsikt
Varför ska jag
Tänka på det
Jag är ju
Nyfödd och
Lär mig nu att gå
Ifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar