20.7.10

SlagenSVvecklas-ut

"klipp till en och
han hämtar släkten
får håret ditt att växa

är granne med de
värsta fienderna
trappan i lägenheten
känns längre när
man går förbi, de säger
"berätta ingeting"
de är så osvenska man
kan bli

finns inga lappar på anslagstavlan
utan de går själva och knackar dörr
litar inte på någon

de säger att alla som bor
under samma tak
ingår i en familj och måste
bry sig om
tror att de uppfostrar oss
med slag, bara för att
vi inte lyder onödiga regler

flyttat ifrån uppväxtens hem
titta! kan stå på egna ben
utan någon husfader i
närheten, någonsin

jag tar så mycket ansvar att
jag inte säger till om maten
smakade skit på restaurang
ansvarar för alla omkring mig
inte förstöra deras dag, nej"

-

loppor hoppar på hårståna
som om de vore fjädrar
alla i sverige har en
egen studsmatta
ingen vill dela
med sig

när de hoppat klart, ork och lust tagit slut
springer de mot poolen för att tvätta sig
skrubba bort alla runtomkring
vill vara ensam en stund
vad är det för mening
med att umgås om
man inte gör
något spec.

vill vara tillsammans på egna villkor
prata genom frågor, höra vad alla tycker
säger att alla åsikter är viktiga, men
när de väl gäller bryr de sig bara om sina
egna - tränger sig i kön som ingen
har sagt att de ska stå i, gammal vana
om hur man skulle sköta sig
allt glider ifrån, helt plötsligt
blev jag "du" och inte den
jag är, de säger "hej"
vilken tid på dagen
vi än möts

torra händer masserar
tar upp all vätska
tappar energi
tjuvar hittar
vill dra ut på ungdomen
komma med eget
inte bli som
förälder
säger att livet tar slut
när man får barn
inte hunnit
resa och
koppla
av

för ungdomen är
sitt drömda jag
när man är vuxen
är man där och
framtiden har man
lagt bakom sig

för vem är du?
självförtroendet sviker
du har litat för mycket på staten
följt dess regler och kan inte följa
din egen väg hem, finns inga lyktstolpar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar