27.7.10

vigda (slå bort väggar, få öppna landskap framför dig)

jag ska steppa likt min
skrivmaskin flämtar
men fortsätter att kämpa

knäppa med fingrarna som
hammaren möter spik
finna en fast rytm
(ett hus man alltid kan gå till
och känna sig hemma, älskad)
men samtidigt kunna
stanna upp och sjunga ut
byta melodier utan att lämna
någon ensam, full med unika tankar

knäppa med fingrarna som
man gnuggar med två pinnar
för att göra eld - ljus och värme
ser vart man står
hur långt man kan gå
ser vilka man har
vilka som går att lita på

-

jag ska gå genom väggar likt
en å som fylls och blir
en flod av full fart, nya tag om
tyglar - rida till länder
bortom alla gränser, där jag inte
behöver fokusera på
vad som behöver förbättras, då
allt är som det ska
vilket inte betyder att det inte
finns problem, alla
har det hur de än har det hos sig

-

jag ska promenera och se mig omkring
tänka ut en historia och hoppa in

med lätthet
ingen suck, ingen
ångest, inte alls tveka
i slutändan finns det
bara en sak som
är det rätta

rätten till liv
designat såsom
du vill ha det, för
ingen äger din själ...
men varför
går du och kapar träd
det märks att du inte
har ätit av
dess gudomliga frukt
utan endast
tagit små ynkliga bär
kom här, jag hör inte
vad du säger
trippa inte fram på tå
om du vill sätta spår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar