9.3.10

När mars marscherar in

När mars
Marscherar in
Så märker vi av
Att det är
Större massor
Människor i
Stan
Jag är inte tillräckligt
Gammal för att
Kunna berätta
Jag är inte tillräckligt
Ung för att
Veta allt
Jag låter dagarna komma
Medan jag korsar gator
Och tittar in i skyltfönster
Jag ser
Tecken
Överallt
Men jag känner inte av dem
Förrän de har
Kommit fram
Jag ser
Tecken
Överallt
Men jag vågar inte hoppas
Förrän de har
Visat vad de kan

När mars
Marscherar in
Ser vi
Miljontals med
Olika
Nyanser
Färger
Fler än vad vi
Tidigare har
Sett
När mars
Marscherar in
Hör vi
Mikroskopiska
Skillnader
För vad som är
Sant och falskt
Vi vet när och hur
Vi ska agera
Vi vet att
Frihet är viktigare
Än makt
Då vi har
Hållits fast

När mars
Marscherar in
Är det mer
Än en månad
Det är en smed
Med alla koder
Det är någon som vet
Hur man eldar upp
Dåtida frågor
Med genuina svar
Som fortfarande
Känns lika nya idag
Även om vi
Får det på silverfat
Varje år
Kanske så är det så
Att allt som slås ner
Av kylan
Växer sig starkare
När det kommer tillbaka
Tills det dör
Kanske är det så
Kanske är det därför jag
Känner av nya tecken som
Får mig att vilja
Vara kvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar