16.6.09

Fågel

”Broder, Broder!” skällde hunden Boris
”Fågel, Fågel!” hojtade munnen florist
Jamen, visst, en högre rang av twist
Sanningen är den att jag ser en stekt val
Flyga likt en regnbåge
I sommarens dval(a)
Plocka blommor med råge
Som jag senare äta med glass
Med mera
I all hast

Flera bör vara som jag, varför jag?
Jag är jag, inget som någon tycks vilja ha
Men tur är väl det
Människor skulle annars stå i kö
Och, jag vara för klen
För att kämpa i nöd

”Söder, Söder!” menade myran som gick åt höger
”Klöver, Klöver!” stannade kvinnan som föder
Tv-antenn går över min säng
Jag är kopplad dyngnet runt
Och rullar höger när jag sover tungt
Kompassen i huvudet jag har
Med för mycket vatten som
Alltid far

Fler bör tänka spritt, spontant och fritt
Ingen press, veckorna långa
Kom efter mig, ta över mitt
Och vågorna fara mot stenarna så det ånga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar