22.6.09

Nyhetsparadens process

Jag skrattar varje gång
Jag hör en mångfaldig sång
Som ingen tycks hålla med om
Takt och horn, ojämn och nedgången - ingen tång
Som kan skruva åt kugghjul eller böja tillbaka humör 
Men vad är det som jag hör? 

Mannen med pistol leder ton
Och skjuter de fattigas ord 
Alla ler i protest
Darrar som de föråldrades käpp 
Och går framåt med en haltande rest 
Rädslans best är stark nog för att kasta 
Ett lasso stort som fånga paraden lång 
Och trycka på magen för att höra allsång

Jag skrattar av första syn
Men sedan gråter jag bort mitt första lager hy 
Och ser sanning i ledarens ögon
Som skjuter ut gastar av vemodiga bördor 
Något positivt är över och kommer aldrig tillbaka 
Endast en eftersläntare av motsatsens lakan 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar