22.6.09

Hyresvärd

Pojken tog de första stegen som 
Man
Mannen tog de sista stegen som
Pojke 
Ungdomen löpte ifrån hyresvärden som
Den glömt att betala i hyra
Hyresvärden löpte efter ungdomen som 
Inte hade betalat hyran 
Hyran att få vara kvar som liten och svag
Som så många kallat fria dar, 
Men vad vet jag?
Är det inte bättre att vara en vuxen karl? 

Som vuxen de klaga både inåt och ut
Endast ungdom slår de med onödig 
Bakut
Människor under process eller stillastående
Arrest är vad de går igenom, min vän, 
Skratta lamt inombords och tänd 
Tänd livsviljan att få vara i ett hem 
Där du tänker än sen? 

Som vuxen de göra vad de inte vill
Jobba med något onödigt pill'

Som ungdom de göra vad de inte vill
Studera med något som är för ett snill'

Som mig jag göra vad jag vill
Studera med allt som hör till
I viljans tilltalande sill
Sur som attan, krävande som tattarn'   
Den vill ha allt, oavsett smak 
Och lön, vare sig eller får jag alltid
Sommarens finaste skörd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar