31.8.10

trädstockar i väg (strunta i dem) / havet duschar aldrig

vattnet rör på sig jämt -
till och med när det
blivit till is, det som under
är likt björnens mage
kurrar när han gått i ide

skum och isflak - jag
skulle gå in
i dimman, hoppa
på tåget
om de inte
skulle märka att
jag inte svarade på
frågorna

-

inte ska jag
duscha något mer
i mitt liv

inte ska jag arbeta
om jag inte
utvecklas, gör något
för någon eller
själv inte får något
för det

inte ska jag duscha
all smuts jag byggt på
som extra hud
då en del av mig, nej
inte kan jag svika
ta avsked, sådär, direkt

inte ska jag duscha
stå kvar på samma plats
påbörja något, men
sedan ge upp -
bygga, men sedan
förstöra allt jag
har gjort

-

istället ska jag fånga
tiden när den
rusar förbi
likt de fångar fjärilar
men inte ska jag
då bura in
ska ta den i hand och
fråga om vi ska
bilda familj
älska samma världsdel
målet att nå och där
bo, lugna ner oss
dela förarstol
diskutera om hur vi vill
ha det, hur snabbt vi
ska gå fram, om vi
ska invänta sommaren å
sen ta sats från strand -
tusen öar, tusen klimat
tusen möjligheter, men
bara säkra på att de finns
idag

tre nollor, tre lås
dags för fingrar att agera
nycklar och falla
in i okänd
gång

tre nollor, tre tomma rum
redo att möbleras
flyttas fram vid huvudscen

tre nollor, tre nya hjul
motor till planeter
skriv manus till framtid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar