24.8.10

utanför grannhus

tidigare idag, när jag gick min vanliga promenad, runt
ett hörn såg jag massvis med skator samlade på marken
de åt någonting - det kunde jag se på sättet de rörde sig på
min första tanke var: "nej... inte en död liten fågel"
tankarna fortsatte att utvecklas tills jag var så nära att skatorna
flög sin väg - drog bort skynket för bilen i verkstaden
någon tog bort ögonbindeln, sade att vi var framme och att
jag nu skulle få se vad den stora överraskningen var - och, ja
vilken start på dagen - vad jag såg var en liten hare som hade
en alldeles kall blick och var helt blodig från midja ner
jag tittade lite längre bort medan jag fortsatte att sakta gå fram
och fick syn på ett ben, bakre extremitet, helt ensam -
det var länge sedan jag blev så tagen, fick den sortens klump i halsen
det var något annat än nervositet eller att man inte gjort
något man skulle ha gjort, nej, detta var på liv och död - detta var
att känna lukten av lik genom att se någon som sover, fast
med ögonen öppna - ser något större, ser igenom denna världs väggar
gått ur tiden, hjärtat blivit till sten och fallit hårt ner, ner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar