15.8.10

limpsläp till koncentrationsläger

är ännu inte döpt - vandrar på limbo
gränsen mellan himmel
och helvete, riskerar att hamna i det
sistnämnda om jag inte
hinner bli dränkt innan min död

är ännu inte döpt - vill kunna byta
namn från och till
byta mask som man byter kläder
livet är ett skådespel
jag vill spela alla filmer som är
menade för mig och
sedan somna in
då jag inte
längre
kan
utvecklas mera

vad spelar fasta pelare för roll
när allt ändå kommer att rasa och blåsa bort
när var och ens tid är kommen

bättre att flytta runt och hålla igång
kunna behålla kontroll
än att låta någon annan ta över kropp

det är en gräns jag dansar under
till musikens rytm, en pinne
som sänks desto djupare varje gång
men mig kan den inte sänka
jag går med huvudet sist, åh, det är
endast dårar som rusar in
de som lyssnar för mycket på andra
innan de känner efter för
sin egen del, ja, vad tycker de? är det
egentligen någon bra idé?
har de inget bättre för sig än att lyssna
och lyda en man som är
fullständigt trög och inte verkar veta ett
dugg om hur livet faktiskt är?
han om någon borde vara en av dem falla
i hans egna, mörka fantasier
om död - komma till det varma helvetet
med de kalla personligheterna
hittas i gryningen alldeles darrig och kall-
svettig - samma tröja tvättad
för många gånger om, tappat all färg och
blivit så liten att den tryckt
hans mage så allt han ätit kommit ut

jag dansar limbo, leker med livet
de andra verkar ta första släpet
till arbetet de inte vill ha, men
känner måste ta, för det är
så mycket pengar att få
i den branschen om
man jobbar på
riktigt bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar