20.8.09

Solen

Solen den tynar bort till en yta som är tunn
Solen den låter månen säga sitt
Solen den är ett värmeljus som både ger och tar energi ända tills den blir överbelastad
Solen den har fastnat och jag är en del av den så länge blommorna håller balans
Därav jag lysa
Därav jag vara varm om du bara sprang in i min famn som en vind av höstens vassaste tand
Ät mig
Ät mig
Ät mig upp
Jag åt för mycket av det lilla i sommarens värme kupp
Koppen var fylld av ånga som torkade och blev som asfalterad soja
Jag tog mina första steg ut
Ja
Ut ifrån värmen som endast var som ett skynke
Ett skynke blott
Bloddropp
Ett älskvärt hopp att hoppa loss och fånga trösten till livet att leva vidare
Jag tog mina första steg in
Ja
In i den nya världen som följdes av den hårda vägen
Luktade Kina
Sjöng som det mördade djuret som just höll på att tina
Och, oj, vad det smakade av själen
Jag var i det allra mörkaste vädret
Men jag gick på mig
Mitt bland trädet
Där ingen träder fram
Utan bort
Bort till det desto mörkare kärlet

Senare
Ja
När jag vant mig
Vid den nya stan
Så skapade jag ett hem och badade i karet
Sjönk till botten
Botten av allt
Som jag lämnat
Sommaren och solen
Jag brände mig på bålen
Titta aldrig bakåt
Strö aldrig frön som du sått
Lev aldrig som du lever i hopp
Tänk aldrig mer än på det du har fått
Om man bara kunde vara i topp som den
Starkaste stjärnan
Lyser starkt
Står utan ben sådan självkänsla den har
I natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar