8.3.10

Woody Allen i baksätet

Jag flyger ner med
Min taxibil
Ner mot
5th Avenue
Där ser jag en
Liten man
Som vinkar stressat
Men stelt
Sådär neurotiskt

Jag bromsar in
Precis intill
Han sliter upp dörren
Och
Uttrycker sin ingång
Med en vilsen min
Han har glasögon
Med
Svarta bågar
Han har hår
På huvudet
Men det ser ut som
De vita duvornas
Fjädrar
Som ligger lugnt och
Väntar på
Föräldrar
Det börjar bli kallt
Utan någon
Kärleksfull värme
Ägget som de vaktar
Ägget som de vaktar
Rullar iväg
New York, New York
Om man ändå kunde
Ta med
Atmosfären
Till nya hem

Jag frågar vart han ska
Han snubblar på orden
Men jag är van
"JFK airport"
Säger han med
Blicken flygandes fritt
Höger till vänster
Ner och upp

Sedan så sitter han där
Han sitter och
Skakar
Med hälarna i luften och
Endast tårna nedhamrade i golvet
Han sitter och skiftar med att
Fiffla med sin klocka och
Titta ut
Tillslut bestämmer jag mig
För att fråga:
"Är det du som är..."
"Nej, nej
Nej det är inte jag som är
Patrick Kavanagh
Nej, jag förstår inte vad vi har
För likhet
Jag förstår inte vad... Det är
Det är som om
Som om glasögon gör att vi
Att vi ser på samma sätt
Jag menar tänk
Tänk om han skulle vara kristen
Och jag jude
Då skulle vi inte se livet genom
Samma ögon
Men jag är ju ändå
Ateist..."
Det är som en öken med ett
Förråd av vätska
Det regnade ner så många ord
På så kort tid
Att jag inte kunde tänka
Jag kunde inte tänka igenom
Det som han hade sagt
Jag vara fortfarande på
Patrick Kavanagh
Som jag försökte minnas
Jag kunde inte komma ihåg
Vem det var
"Erh, ja... Jag tänkte fråga
Om det inte är du
Som är Woody Allen
Men du kanske är någon
Helt annan"
"Vänta här nu
Vem skulle jag
Annars vara?
Tror du att jag spelar någon
´Helt annan´?
Livet är alltid
Detsamma
Du förstår...
Det här är ett gammalt skämt:
´Jag skulle aldrig vilja
Vara med i en klubb
Som skulle ha någon som
Jag som medlem´
Jag skulle kunna ändra det till:
´Jag skulle aldrig vilja
Åka med en taxi där
Föraren är som jag´
Eller:
´Jag skulle aldrig vilja
Vara i en stad
Som är som jag´
Tänk på det
Det har varit ett viktigt
Skämt
För mig i livet"
Jag hade lutat mig bakåt
Då jag
För första gången
På länge
Var riktigt bekväm i
Jobbets kläder
Åt slutet hade jag dock
Återgått
Till min vanliga
Position
Jag började att rota i
Facket åt vänster
Medan jag hade min
Vänstra hand om ratten
Jag drog upp en John Coltrane skiva
Och frågade om jag
Kunde spela den
"Gärna
Mer än okej
För mig"
Sade han och drog sedan igång
Ett annat ämne
Så fort musiken började
Ljuda
Han sa att han inte ville somna
Han ville se allt
In till det sista

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar