22.5.10

ska väl kunna stå på egna ben utan att de darrar samman

å-jag
jag försöker

komma ihåg att
glömma bort
vill verkligen inte ljuga
för någon
som söker hjälp
"vilken buss är det som
går till resecentrum,
är det den som kommer
om en kvart?"
"nej, den kommer alldeles strax
men
anländer på andra sidan gatan"
"okej, tack!"

när de hade åkt iväg
kom jag på
att de hade haft rätt
de missade antagligen tåget hem
fick stanna ute
sova med uteliggare och
planera hämnd på mig

vill inte
verka skyldig till
något dumt
visst, jag visste innerst inne
men jag gjorde inget åt det
öppnade inte facket och
tog fram pärmen med instruktioner
utan lät allt gå

kom ihåg att glömma bort det här
tänker jag
det var ett misstag
något inom mig föll omkull
bad om ett handtag
men min hand gled ifrån
och fick den andre
att svimma
vaknade först när de åkt
till helvetet av brusande hat
för hög volym
förstörde den bra musiken
tyckte allt lät falskt men
sanningen är den att
den silade fram det som var äkta
likt bluesskivorna på grammofonen
tyckte att det var
kinakvalité på det hela
men jag
jag är ingen kines
bara en luffare som aldrig går tillbaka
till en plats där jag en gång
har varit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar