24.5.10

starkare än tvångströjan

du har rätten att säga
fel saker
slipa dina knivar
mot allmänna ledstångar
sätta naglarna i den
svarta tavlan
som katten klöser i mattan
knastrar som hunden
tuggar benet
som brasan
skapar frihet
vart den en befinner sig


när jag inte får bära de kläder som jag vill
känns det som de bär mig
släpas till kyrkogården i en likpåse
efter jag har blivit hängd i badrummet

jag går ut ur mitt skinn i natt
väljer ett nytt
en storlek större än vad jag behöver
vill kunna blåsa in egen luft i ballongen
nå obeskrivliga höjder
få ting att bli drömmar så fort jag rör vid dem
klappa löparen på ryggen
utan att han anklagar mig för misshandel

för jag har rätten att göra saker
som inte passar in
som man bör hålla inne
när dörrarna fortfarande är öppna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar