5.5.10

kritisera inte det du inte vet någonting om

res på resan
ställ dig upp
stå aldrig på
ett ställe
sära på benen
skilj inte på
rum och hus

skifta mellan
president och mus
prova allt
innan du vet vem
som har rätt
innan du kan säga vem
som har den bästa lösningen
för världen

de som vill ha fred
studerar krig
då de måste vara beredda
på vad som kan hända
måste förstå hur
människan fungerar
finns olika nivåer av
ilska och maktvilja
klättra upp på skrikets spets och
inspektera vilka metoder
de använder
få dina ögon att borra igenom
den stjärnglänsande huden
som stavas:
"jag krigar för mitt land och gud"
frågan som dyker upp först
hos mig är:
vilken religion tillhör du
vilket land vill riskera
att en hel värld
förstörs
det du gör just nu är att be:
se här
gör så här
på mig
jag vill känna
din näve
ta tag mellan
mina lungor och
dra ut proppen
som ett badkar visar
sitt ansikte igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar