30.10.10

endast i luften har jag känt

myter i mitt huvud
flickor är mystiska, det gör dem mysiga
likt skogen - fri och vild - med en mark som
inte är platt, trätoppar som täcker
himlen, lämnar delar av pappret vitt till oss
att själva rita något på, ingång till egen värld
djur som gömmer sig bakom berg
om man kommer för nära springer de iväg
man får lämna över tiden, beslutet, till dem
när de är redo, när det är dags att
lära känna varandra, tända ögonen, elden
nå både till hjärta och hjärna, få kunskap
om grenens alla löv

men, hur kan jag veta
som aldrig varit inne i en?

de kan dölja tankar med
ansiktsuttryck som
är helt neutrala
och därför

romantiserar jag för fullt -
att just hon är lika olik

och därför kan passa
ihop, hela tiden

vara ensamma
tillsammans

men, sedan när man lyssnar
vad hon har att säga till de
andra upptäcker man att
hon är precis som dem

fast fortfarande finns
det något speciellt

under allt bråte
som de släppt
på henne

hoppas alltid
fastän jag
vet att
det inte är sant

inte för att jag har
kommit nära, försökt få kontakt
brutit is, hoppat i kallt
vatten, men är det
vad som krävs i ungdomens natt
och framåt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar