24.10.10

fråga mig inte (antar att jag inte kan k0ntr0llera...)

kontroll är ett
dilemma - två vägar
man kan välja
som både har bra å
dåliga delar

___

raka frågor vill ha raka svar
men för mig är det alltid svårt
att ställa mig så rak
som en vakt som inte
vaktar något värdefullt
å samtidigt känna mig levande...
därför svarar jag kanske eller sådär
för mig är det alltid svårt att
göra samma sak som de
andra, varför
upprepa?
tiden går redan långsamt
kan man inte tänka lite nyskapade
och sätta fram gränsen?
___

att ha kontroll, fast vid mark
varken längre ner eller upp
en stol som bara kan vara
i en viss höjd, stel, så lite
frihet som möjligt-"det
är lätt att göra fel"

att inte ha kontroll, falla bort
sväva, gå på gränsen mellan
liv och död, vara vilsen
jämt å ständigt, inte
ha något fast hem i
vad det än gäller

____

mitt konto visar min
identitet, vad det är för roll
jag spelar i denna värld
hur mycket jag tjänar på att
göra det jag gör, men de
verkar inte ha någon koll på det
de verkar inte se in i mig
utan bara granska utanpå å det är
väl inte riktigt rätt?
________

rundar inte konan
utan sätter mig på
tar ett blodprov
pressar in vätskan
som finns däri -
ska man göra
något ska
man väl
göra det fullt ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar