14.9.10

av alla dåliga förmiddagar var denna sämst

magen var som staden är
ett byggprojekt
de borrade igenom och
smärta till björn
kom ut ur grottan och röt

vindar av damm från nedrasande byggnader kom
krypandes med sina oklippta naglar
gav ifrån sig tjut när den vandrade över svarta tavlan
försökte lära in ny världsbild, hur kartan
nu ska se ut - och jag rös, hårsäckarna blev som istappar
trots det svettades jag och tungan blev sträv
som nytt, grovt sandpapper ska göra ovilliga villiga för förslag
blev tyngre och sjönk, allt blev ett och när jag tog av
mig jackan så var det som min kropp vändes utochin, kändes som
hela magen skulle komma upp, men jag tog min ena hand
för munnen å behöll smärtan inne - tänkte att det var ett straff som
jag förtjänade och som snart måste vara över - släppte aldrig
trots att jag hela tiden ville, visste att det var bättre tills jag faktiskt
fick gå från mötet och ta den mängden mat de tidigare tagit från mig -
jag visste att jag är och var stark, jag skulle överleva, vara kvar -
men skulle jag klara av en rumskamrat i längden, skulle
jag någonsin kunna tänka klart och få prata till punkt
skulle jag klara av att aldrig igen kunna gå till min
tillflyktsort av ständigt regn, trappsteg, dörrar
av färska världar, brus från vinylskivorna av
tidlöst ljud, fånga mig och kasta ut-ut-ut
skulle jag klara av att leva i här,
i verkligheten, hela tiden?

tror inte det
visst, skulle vara vid liv
kunna gå prata och se
men aldrig vara
livlig, leva ut, gå längre
och se något mer, det
som andra inte

ser

ljud och känslor är
inte osynliga
det är ni som inte
har tid att
ställa
in

2 kommentarer:

  1. det som är sant och taget direkt från vardagen kanske gör sig bäst, ja.

    tack

    SvaraRadera