30.9.10

föredrar indie graffiti / du kan kalla mig...

hur ska jag veta var andra länder ligger
å vad deras huvudstäder heter
när jag inte ens vet vart jag själv bor och
vad mitt namn faktiskt är och
vad det i sådana fall
står för

jag har inte fötterna på jorden
hur ska jag veta vad det är för jordmån
och vad de odlar där och där
när det är som om jag lever i en annan värld
- nej, jag vet inte vad jag tycker
eller känner - det är aldrig klart, skiftar från
och till, precis som om någon
har en spak som han/hon leker med bara för
att förvirra mig, liten som jag är

jag har inte fötterna på jorden
du kan kalla mig fågel -
drar i trådar med min näbb -
hissar flaggor upp och ned, drar
i gardiner från sida till sida -

letar svar till frågorna
som vi alla undrar över -

hur viktigt är egentligen nationer
när allt egentligen sitter ihop
varför ska vi komma ihåg namn när
det finns viktigare saker att
minnas och ha utrymme för
__________________________?_______

du kan kalla mig fågel -
flyr så fort du närmar dig
du kan bara skada mig
så mycket som jag älskar

trivs trots allt bäst själv
de säger att man dör
snabbare om man lever

i ensamhet, men vad
spelar det för roll, om man
är lycklig och varje dag
kan kännas som en evighet

uppe i en trädkrona
bland de varma vågorna av
vind som strömmar in

de kalla är de varmaste
ärliga balanserar de på gränsen
och offrar sina liv för att
lyckas få det som de vill ha sagt

när de kommer fram viskar
de skarpt, berättar att det finns
en plats bortom den svarta

texten i boken - den vita bakgrunden
som lyfter upp, allas närmaste
vän, står och väntar på en busshållplats
ska visa vägen till paradiset/hem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar