26.12.10

hur lång tid kommer det att ta innan jag är värdig att bära en skelettpyjamas?

min penna är trumpeten jag alltid velat spela
men aldrig fått något ljud från
aldrig lärt mig skrika eller sjunga från magen
kan inte få ut en ren ton

min penna är trumpeten som står i skyltfönstret
synlig, men ack så lång ifrån
tar tvärstopp när jag något ska göra, för mycket
saliv i tunneln av ljus

ljudet blir det motsatta - påminner inte om glädje,
inte om mod, står där påpälsad
inte vågat visa en bit hud, desto längre man väntar,
desto mer blir det en del

raderna jag skriver på, ett pianos tangentskärp
för varje ord som trampar snett
sätts en nit fast, gör det allt stelare, ögonen blir
bundna till pappret, får mindre

utrymme att lägga in eget då de gång på gång
bevisar att de inte kan kontrollera
vad de faller på och så länge stannar att fokus
går ut och själen försvinner från kropp,

gå närmare bytet, innanför, åter något att
gömma sig bakom - jag är fisken
som medvetet och frivilligt äter masken -
vill vara någon annan, ta in

andra vinklar, samtidigt som jag vet att det
är bäst att inte ta allt på en gång,
annars blir det kaos av kryddor, får en bara
att hosta, likt en gäspning

eller suck - blåser bort allt på en ynka sekund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar