24.12.10

jag må vara tråkig, men... (det var inte jag som bestämde hur jag skulle vara, vad jag skulle gilla)

inte trött, men uttråkad
kan inte för att
mitt hjärta har ruttnat å
inte längre är moget
för dessa tillställningar

verkar dock inte ha
något med ålder att göra,
för de äldre skrattar,
trots att skämten är så
gräsligt dåliga att
jag får allergiattacker

känner att jag ställs
mot väggen å måste fokusera
när jag andas, se vad jag
tar in då det finns risk att det
innehåller nötter -

himlakroppar mitt i
gatan, stoppa flyt, själen
snubbla över skosnöre,
falla bak, ut ur kropp, stanna
till för att åter knyta
skosnöre, hamnar efter -
tvingas sedan trycka
kroppen fram, upp, likt sten
uppför backe -

er högtid, min lågtid
jag kräver frihet,
distans, paus
i föreställning-få
chansen att gå ut å ta

frisk luft, blanda ut,
annars blir det som cement
å jag en varningsskylt

de frågar: ska vi ta en bild? -
det är endast de som
lever på gamla meriter som
behöver minne för
ingenting
vad ska de
med bilder som alla
ser likadana ut, å därtill är
på meningslösa ting?
samt är uppgjorda å därav

mister möjlig magi
som skulle
kunna ge ett djup

de måste få med alla
detaljer, annars tappar
de greppet om sitt liv

2 kommentarer:

  1. Bob Dylan. Nästan.25 december 2010 kl. 17:45

    Efter en för lång tid av att ha varit oinspirerad snubblade jag in på något så vackert och uttrycksfullt att jag står här, mållös men äntligen inspirerad. Tack.

    SvaraRadera
  2. Tack själv. Fin underskrift. Det är först när man skriver utan inspiration man skriver något av värde, enligt mig - men! det är naturligtvis en viktig knuff och jag är glad att hjälpa, som en bonus för min del.

    SvaraRadera