26.12.10

marmelad i min smak

var ute med hunden nyss
var så illa tvungen -

hade ont i huvudet och
hade därav ingen lust

när vi kom ut möttes vi
av en temperatur

som var varmare än vad
jag väntat mig -

kan bero på att det var
helt stilla och tyst

och vi inga vindar mötte

kände nästintill direkt att
det var vad jag behövde

lyfte huvudet högt medan
vi lugnt gick på den
snötäckta vägen
granskade den lila himlen,
avslappnat låg den
och lät vår sorg
jäsa så glädjen skulle bli
större när skyn ändrade
kulör och bjöd in solen

luften var frisk, det är
underligt att
den kyliga luften som
fått allt att dö
har mest hopp att ge

den visade mig sin
medkänsla
fick mig att tänka
på sommaren som
helvete där
allt skamlöst blandas

tvingar andra att gifta
sig, äta mat
tills deras kläder inte
längre passar

min värk började släppa
och jag tackade
samtidigt som första
tecknet på liv
uppenbarade sig i form
av en bil med förare i,
motorn brummade mjukt
och däcken
flöt graciöst på moln,
asfalten under
hade inget annat än minnen

att bjuda på,
bromsar som tagit i,
skrivit en fortsättning
på stadsliv

kände för en stund att jag inte
längre tillhörde tid

och jag log
när jag åter gick
inåt igen...

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag skulle vara så mycket tryggare om jag var någon annan jag heller, jag tror bara att jag måste acceptera mig själv. Jag skulle liksom inte vilja vara trygg i någon annan än den jag är nu, jag vill avsluta den epok som är nu och som gör mig otrygg.

    Jag kan inte säga att jag håller med dig- men jag förstår vad du menar när du säger att "hon måste dessutom tacka Gud också". Samtidigt tror jag inte att det är så, du får det att låta som om hon inte är tacksam mot den människan som gjorde det utan enbart tror att det var guds förtjänst. Jag tror inte att man behöver dela upp människor i kategorier troende/icketroende osv utan att alla människor ändå bara är individer med eget ansvar. Men att Gud finns och hjälper/stöttar/gör det gott för människor ändå.
    Ja tror på Gud för att jag behöver något att tro på, jag tror på Gud för att jag tror att det behöver finnas någon som kan göra det gott och hjälpa mig. ungefär.

    SvaraRadera
  2. sv: Kanske, kan jag ändå tycka, ibland, att känna igen sig i någon, kan vara bra. Känna att någon där ute känt, eller känner samma saker. Känslor. Liknande tankar. Delade ord. Även om man den ej känner. Vetskapen kan göra mycket. För ensamheten kan vara så påtagbart smärtsam. Skära genom hud genom blod genom ben genom sinnet.

    Tyckte om denna. Innehållet.

    SvaraRadera