17.6.11

min fritid blir mitt liv

nu har jag börjat "plugga" poesi
kan man tänka sig,
det är som sport och matematik
springa på en
speciell tid, hoppa en
särskild höjd
för att vinna, räkna precist, inte
lämna ute någonting;
finns ett svar, men flera olika sätt

detta är dock helt fel
för den som vill lämna över sig,
tas från sin frihet
som jag utan
grekiskan där allt
detta är menat för och låter så
bra; jag är en barbar
/////////////////////////////

godtar utmaningen
det är en vinn-vinn situation
oavsett tid,
för det handlar om passion
finna frid
i rörelsen mot en annan nivå;
inte stå och trampa
på samma gruskorn -
för vare sig det blir
kanon eller kalkon
tar man sig framåt,
låter alla sina bilder
flimra förbi; bli film

målet är att göra en houdini varje gång,
verka så fri som möjligt i en bunden form -
då jag inte alls lever i en diktatur
utan har kontroll, kan kritisera vad som;
men tar inte fördel av det, är för
van, blundar för allt jag ser, tänker att det
ordnar sig och lutar mig långsamt bakåt

1 kommentar: