29.6.11

regnskuggeöken

precis när jag trodde att jag tagit mig upp
insåg jag att det hela endast var ett gupp
i och med rädslan för höjden som blev medveten
med små, just nyfödda larver krypandes i kroppen
och det blev försent att återta det skydd
som jag tidigare hade haft i min attityd
hade flugit upp lätt och därigenom störtat snabbt
med blåa ögon förespråkat naivitetens röstknapp
ett ögonblick och jag var fast bakom ratt
utan kontroll sket rollen i kontots rabatt
drevs i fördärv, klippte hår som berlinmurens fall
bakom det ljusa var mörkt, under himlen - mark
och vad som tidigare rimmat perfekt
var nu som helt skilda världar, två ex;
kände till dåtid, vilket blev värre än ingen kunskap
ältade något som inte längre fanns: ett äktenskap
och där stod jag sakta sjunkandes i leran
med en tidigare önskan att leva i fjärran,
ha all tid i världen, fiska efter alla mina drömmar,
med andras råd att ha fötterna på jordens ängar,
blev det något mittemellan när jag stod
sjunkandes i landet som ännu inte bildats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar