14.3.11

annan röst, andra ögon

om du läser högt, målas världen upp
när jag läser själv tar det längre tid att
komma in, nå dit och då kan jag redan
ha gett upp, stängt ännu en möjlighet
att få fler rum i mitt rum, fler tapeter
på en och samma vägg, bilda ett djup

bokstäverna är som spikar, muntrar
och du är spåkvinnan -
när du läser högt är det som om du
rekommenderar vilka
som är bäst och kommer hålla fast
tavlan på vägg längst,
så den inte kommer att bli sned eller
rasa ned, utan hänga
rakt så jag får all tid och kunna gå in,
börja leva som jag vill,
som livet inom mig tycker att jag ska

om du läser högt är det inte längre jag,
mina tankar slipper komma emellan
och störa berättelsen, historien - kan
bara blunda och likt en blind man bli
ledd över den trafikerade vägen av alla
tiders kläder med alla möjliga färger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar