31.3.11

slå in rätt kod

melodier fastnar endast i huvudet;
takter - de sätter sig i hjärtat,
när slag går utanför matematiska
termer har de överträffat,
bildat ett rum där det ekar upp till
fyra gånger på samma gång,
kommer ett tillfälle där man inte
längre kan hålla koll och
istället börjar följa rytmen, skaka
av sig alla myggbett, fläckar
man fått genom att följa våg bortom
sin vilja, sin önskans mest
djupa destination långt, långt bort...

rytmik istället för melodi -
ger läsare chans att skapa visa
på eget vis,
då man inte kan utlösa ljud
mellan rader,
utan får spela på egna strängar
och känna sina ådror pumpa;

en text kan nå ända in, men inte
ända ut och påverka vind -
den som är tyst pratar genom
sitt kroppsspråk

jag kan ej räkna stavelser, alltså
så kan jag inte stava -
är ordblind, men känner därför
språket mer, istället
för att jag skummar igenom text

kan inte rimma exakt, tänker bara
på slutet istället för
att se helheten, känner så att jag
inte finner ork att
sätta ihop, lämnar mellanrum...

än
länge

2 kommentarer:

  1. Ja, verkligen föraktade. Just nu sitter jag väl mest uppe för att skriva en inlämning om anda världs kriget egentligen.
    Har du kommit något på ditt projektarbete? (måste erkänna att jag är fascinerad av det)

    Det är ganska sant det du säger. Feelgood-musik kan verkligen göra en... på motsatt humör än vad som är tänkt.
    Jag lyssnade på Talking Heads, och himla fint var väl det. Dock har jag inte hunnit lyssna på de andra.
    Jazz, saxofon, är instrument som tilltalar mig ibland. Men det varierar såklart från dag till dag. Ibland är det harpa, piano, stränginstrument etc som gäller.

    Musikvideon och musiken, var förresten himla fin! Färger, barn, musiken och hela uppbyggandet av musikvideon.
    tack.

    SvaraRadera
  2. sv: tack för din fina ord. de värmer så. och förlåt för uteblivenhet här, även om jag aldrig lovat att alltid läsa/kommentera. men jag läser dina ord. meningar. och det är så fint. jag tycker om det. väldigt.

    SvaraRadera