17.3.11

rum av speglar (vi båda slukas inifrån)

det finns en person för varje människa och det är personen i kroppen -
alla har flera sidor än en och den man faller för är oftast en
återspegling till sig själv fast i en annan vinkel, i en annan sorts färg,
en provremsa för parfym, en speciell stol i ett rum, en papperskorg
där det är så många nedklottrade papper liggandes på varandra att
de parar sig bortom sin vilja, för att låta tiden passera,
göra sig ett nytt 'jag' som kan få ett bättre liv, bättre framtid än dem

jag tänker mig själv, du drömmer dig själv
vi skriver ned texter på samma vita papper
men det får olika nyanser, olika färger
å det hela skär sig så mycket att det rivs till
så små bitar att man inte kan sätta ihop igen

jag skapar min kropp, du skapar din skugga,
mina ord är raka å tydliga men säger inget,
dina ord fastnar inte, synliga för en sekund,
men flyger iväg å skapar atmosfär man inte
kan sätta fingret på vad det är, men säger allt

det är inte du som inte har tillräckligt stort
ordförråd - det är det allmänna ordförrådet
som inte har tillräckligt med ord - om
det finns ord så är de för komplicerade för
någon att förstå och då finns det ingen poäng

ni skapar er skugga vilken skapar er grav å ni
lever för alltid genom
fallet ned med ett fågelkvitter som hackar lök
medan jag gråtandes
under begravning tynar bort, smälter in i den
gråa himlen och man
kan inte längre skilja på mina tårar och regnet

jag sade att jag gillar mörker mer än
ljus och du sade att mörker är
ljusstrålar som inte reflekterar till andra färger -
beskrev sådana som oss, de
som sticker ut så mycket att de fryses ut,

blir istappen som rasar från tak,
en osynlig hand med kniv som kommer
bakifrån och hugger till -
en kikare i form av luft att använda inom
den kropp, se framtid och
dåtid genom vinden som sidbläddrare -
spikar fast ännu en spik
för en målning att hänga på, ett fönster
att titta ut ur, en spegel att se in

i,
djup yta, ytligt djup,
en blank sida
att skriva ned det
nyinflyttade
spökets identitet

__________________________________________________

att dra ut, att dra över måste vara
en författares specialitet
då han eller hon redan har tankar
som är vana, tränade, ja,
redo att lägga ut en väg i from av
tungan vilka bokstäver
rulla ut och framföra framträdande
som ingen egentligen
bryr sig om, utan skiter i, stirrar
tills deras fokus går ur,
stirrar så de få att tro att de tittar
och är förstenade av
fascination

1 kommentar: