25.6.10

åldrades snabbt (båda fick straff)

jag låg i det stängda rummet och lyssnade på 20-tals blues
tog djupa andetag medan jag kände hur det blev varmare
morgonen var snart här, men det var inte det utan luften
som minskades i mängd och kröp allt närmare mitt inre
insåg att jag höll på att göra självmord -
jag hade trots allt stängt dörren medvetet med min hand
stängt in luften vilket var på väg att svälta ihjäl
och genom det kväva mig
vi, två vänner, på en öde ö - vem skulle dö först?
hade kommit överens om att den som fortfarande levde
fick äta från den avlidne, grilla i morgonsolen

kände hur jag smälte in bland madrass och täckte
hur jag anpassade mig efter deras färger
kändes som att någon klädde av mig och satte på
rena kläder lagom till mötet

det finns gravar med andar ovanför underjorden
det finns spikmattor att ligga på och punktera
däck som rullar utan att man sagt till
slira, stanna innan änden nås
dyrka upp lås
så luft hittar ut
men luften i halvdöd kropp
gammal och grå - gör den som andas in sjuk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar