19.6.10

timglas

äsch, jag tar och vänder tillbaka dygnet nu
annars kommer jag ingen vart
var är min ork, min kompass
finna kraften så stark att jag kan ställa mig upp
stå vid fönstret, se ut på världen i förändring
känna att klotet rullar, kunna påverka
när man skruvar den blöta tröjan
droppar släpper taget färglöst
foten med skon på trampar över
får strike

timglaset, en kran
tvättar mig med torrt istället för blött
bygger på, blir smutsigare
är jag rädd för okänt
behöver jag verkligen en kram
istället för att att slipa, tunna ut
jag är en diamant - ! - men
mina ögon lyser långt ifrån starkt
mitt hår som sken rikt är
nu en fettklump av lam autobahn
med lastbilars strålkastarljus
för mig bort
ställ upp mig vid
ett skyltfönster i
kvarteret där
brotten sker ofta
kom, kom
någon kom och
ta mig

vänder tillbaka dygnet
se vilka som flytt mig
ja, vilka som lydigt mig
gjort vad jag har sagt
gått ifrån
utan att ha lämnat lapp
utan att ha lagt minnen
från mig i sin mapp
istället hittat eget
kommer annars känna tyngd
i form av saknad
vill inte fastna här igen
inte kvicksand, nej, nej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar