25.6.10

SV:

vilket språk jag än talar
enkelt, komplicerat
kärlek, hat, sorg
kommer jag alltid tänka
med svenska tungor
komma fram med
idéer och slutsatser genom
orden lärda och lagda
i bagaget, mitt huvud

vart jag än är
himmel, helvete, dimma
kommer jag alltid att vara i Sverige
för det är där mina rötter är
där de växt sig starka
kan varken bli klippta eller uppgrävda
de har makten, äger mig
de som har saxen och inviger
nya upptäckta länder
aldrig sedda ting eller okända talanger

-

ja, jag vet att vi alla är från afrika
och när min kropp ruttnar
kommer jag att återgå till färgen
jag är tänkt att ha
kommer att gå tillbaks
men som det är idag
har jag aldrig varit där
suddat mig och mitt minne
mitt hem i detta liv är
svetsat från topp till tå
någon gång var jag en
vara, skickades i kartong
kroppen låg i flera delar
var frön och de planterade mig här
som barn tog de hand om mig och
jag sviker ingen som har en varm famn
delar med sig av den när kylan anfaller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar