24.6.10

'anne

världen är en scen
strålkastaren som lyser på mig är stormens öga
där det är som lugnast - kan andas när jag blundar
prata med okända
och ta från de rika innan jag upptäcker att pengar
för med sig olycka

världen är en scen
ibland gäller det att prestera för att behålla jobbet
stormens öga är ditt högra, vakar alltid över mig
ser till så att jag gör rätt
nuförtiden är jag alltid på flykt, efterlyst med pris
på mitt huvud

skulle inte ha kunnat stanna hos dig
funderade på vad jag skulle ge
för att du skulle minnas mig
om jag inte kom tillbaka
vi beslutade oss för att byta öga
mitt högra mot ditt vänstra
tittade in, riktigt stirrade
de gick lina över husen
fångar skulle få komma
med sina originella idéer
där de blev accepterade

målar vad de vill
penslarnas drag
kniven mot tyget
flaggan faller av
nationer splittras
men världen blir ett
länder och öar
går ihop igen
om de bara skulle
frikänna mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar