13.6.10

under täcke med lampa

under natten, när alla lagt sig
sitter jag uppe och lyssnar till ugglan
tar in allt den har att säga
om jag inte hinner med
behöver jag inte oroa mig då
förklaringarna är så klara och
språket så tydligt att det ekar mellan
väggarna

under natten finner jag frid och
maskinen till kropp hittar tempot
den annars inte greppar under dagsljus
takten är balettdansösers tåspetsar
uppför trappor - det blir mycket gjort
samtidigt som det sparas på energi

under natten börjar magen kurra
det knackas på dörren när
jag är som ensammast
mina vänner vågar komma fram
när alla andra är borta
och festen inleds officiellt med
en parad ut ur naveln
drar ut ett långbord och ett par
instrument
omgivningen är maten
sällskapet är kryddan som ska
få oss alla att hosta upp sagor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar