31.1.10

Fickan fick hicka
Hostade upp pengar
Som en tvättmaskin
Putsar fåfänga
Till tavlan som
Består smutsig men
Som beviljar
Att det ska regna
Sanning, ärlighet och
Förlängning på livets
Goda känga
Av utslitna sulor
Och hängslen som
Hänger liken till drängar
Om och om igen
Är det Kurt Cobain som
Skjuter sanningen till
Sängs

Det är bättre att låta facklan
Brinna ut
Än att släcka halvvägs
Och hoppas på en bättre tur
Som
Elektriskt ljus
Moderna maskinerier är konstlat
Bruk för de som brukar ge upp
För de som hoppar av
Båten som seglar i motvind
Det är bättre att säga som det är
Än att
Kamma bort mjället på din
Tungas man
Det som har lossnat och ruttnat
För att det aldrig
Har sagts
Hur känns det att frysa till is
Över att du
Inte sa det du tänkte fastän du kan
Få all makt
Eller
Åtminstone all uppmärksamhet
Till
Förändring

Titta vad jag
Hittade i fickan
En smutsig
Boulevard
Lika blå och trång
Som
Röda stan
Tar mig tillbaks
Till födelsen av
Lyckan till en julgran
Gröna barr som
Stack till på mina bara
Fötter
För första gången
Mindes jag tillbaka
Och kände smärta över
Att jag inte hade
Hört av mig till mina
Rötter
De som har fött fram
Mig
Och blir därför äldre före
Hur långt jag än
Hoppar längd eller
Hur tjock och känd
Jag än blir
När jag vrider mig i min säng
Av jord och damm
På min födelsedag får jag sandkorn
Av nummer
Ålder
Sahara kväver sorgen
Och
Framhäver korgen till målet och dig själv
Som bollen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar