22.11.10

en måndag utan måne...

en måndag utan måne
vinden blåser, hotar med att slita
av alla kläder och assocearer
(såsom hy och hjärta) om jag inte
följer order, gå dit den
för mig utan att
strejka

känner hur en tår långsamt
pressas ut utan känsla
rinner nedför kind, når mun
trycker sig in mellan
läppar - smakar salt - värdelöst
vatten, det som endast
fyller platser

känner hur jag blir mer
som andra, det speciella fattas
precis som om Van Gogh
skulle varit lätt på handen, hade
haft jobb för stunden, men
inte efter döden

huvudvärk, maskin installeras
tar bort mina minnen
tankar raderas, kontakten till
sinnen delas på mitten
för att jag snabbare ska utföra
arbete -

halvdöd i min mening -

en måndag utan måne
har inget ljus att
rena själen med, står
ensam i mörkret
har ingen att skåla med
utgöra en klang
som sätta tonen för den
närmaste tiden
kan inte utskilja
några fotspår, som ska
vara någonstans
framför mig, för det är
en måndag utan måne
inga trådar i ryggen
som kan lyfta mig
utan ett mörker
som trycker
ner mig i
skiten

en måndag utan måne
jag har blivit rånad
är alldeles tom
men ändå ekar det inte
är alldeles tät
uppstoppad, fylld med
skräp, skitstövlar
suger in, ger ingeting
delar inte med sig
och här står jag
med varken
frågor eller svar

du kan kalla mig dåre
men floden till ljus
var min låga, min
trappa upp

nu måste jag våga
om jag ska kunna
ta mig någonstans

öppna mina sinnen
innan de blivit
övertäckta av ris som
komma eldas
upp av andras ros

en måndag utan måne
måste dra tillbaka till hjorden
en måndag utan måne
åt vilket håll snurrar jorden?

2 kommentarer: