23.11.10

hacka platt, soppa mattan

jag pensionstränar
gör endast det jag älskar
och det är inget av det
jag bör, inget av skola eller
jobb, utan det här:

leva, du vet väl att en kan bli
flera utan att älska med motsatt kön?
du vet väl att man kan sträcka
på sig, dra ut varje nyans, plocka
gitarrens strängar, vara kräsen
kräva fina äpplen, blandning mellan
röda och gröna, skina som tusan
tusen enöringar och enhörningens man
utmanar om man kan koppla ett
fast grepp om vilken förstahandskälla
ljuset har, om sina vågor kan nå
land och börja knåda degen i magen för
att sedan föra till hjärtat, ugnen,
få det att tåla tidens värme, bli evigt ung

vi önskar att vi hade en stund för oss själva
inte blev påtvingade att göra sådant som
fönar håret och får rötterna att ruttna
släppa, kan inte längre dra upp hinken med
vatten eller mat, kalla på hissen, ta mig upp
nej, knappar ligger på golvet och min skjorta
flyger bort, men istället för att bli fri så
stängs jag in, istället för jag självmant går ut
sparkas jag och får inget att leva på eller med

fortfarande finns chansen, det är
därför jag pensionstränar
snabbare nå målet jag strävar efter
vinna min självständighet
inte uppföra mig som om jag är
positiv mot samhället
när det egentligen är tvärtom

1 kommentar:

  1. Ordvitsar är bra, så bra. Och ja, jag håller nog med. De "dåliga" skämten med knepig eller bara rent utav konstig humor är de bästa. Det lät inte bra att du blivit sjuk, fina du! Vekrligen inte. Har du kryat på dig än? Pretto och hipster är något jag känner har uppkommit det senaste året. Jag har lyssnat på den musik och skrivit så jag skrivit i över två år och vissa saker har jag ju haft för mig hela livet. Så, det kanske är mer att det är ett uttryck som kommit efter och som vi råkar passa in i trots att det inte är något vi strävar mot.

    SvaraRadera