20.11.10

(jag är) inte någon här... men (där)

morgontrafiken morrar
och jag reser ragg
morgonfrisyren är den
jag alltid bär, men
andra verkar tro att jag
står timmar framför
spegeln, fast det
skulle jag aldrig kunna
tänka mig - och jag
tänker mer än vad jag gör
utanför / för det utan själ

står upp när jag ligger ned -
en avlång tavla från golv till
tak, en skärm, ett fönster -
är elektrisk, skickar ut
signaler, agerar efter dem
ställer in radiokanal
kopplar med en satellit, letar
efter liv bortom jorden

ådran är den röda tråden
en flod - som inte har
någon sjö att lägga sig i
utan hela tiden måste
jobba likt en slav i asien

syr kläder och fotbollar, får
aldrig göra vad han/hon vill
av världen framför sig och
sina fötter, men man kan
alltid tänka, det är inte
förbjudet, ingen kan
veta vad man
reflekterar
över - man kan alltid slänga lasso
eller hoppas att gubben på månen
fiskar just den kvällen
för det kommer en tid då man
förstår, inser man att
den röda tråden är nonsens, tar
en ingenstans
om man vill leva det vill säga, om
det inte gick fram, fastän
jag skriker kan du inte höra, texten
är något som stannar
rösten är likt morgondimman som
sakta tynar ut så fort
bilarnas ljus och människornas ögon
öppnats upp... och
jag vet inte vart, till vilka jag tillhör

1 kommentar:

  1. sv: Jo det gick nog ganska bra om jag minns rätt. Den inleddes "lys upp natten med (någonting) geleminer". Den kanske inte var lika bra skriven som det du gör nu men jag tyckte om den. :)

    SvaraRadera