27.11.10

människan är inte skön (skaver, en ständig börda)

alla människor tillsammans
en person

har fler sidor som är dåliga
än positiva

kan inte ta fördel, vattna frön
utan sätter istället eld,
står inte för vad hon håller på
med, gör det bara värre

storebror, jorden
du gör rätt som straffar
mig, jag, människan
har inte gjort rätt, jag har
gjort så allt gått åt
helvete, inte tagit chansen
slängt den på backen
som om det vore något av
ett piece of shit...
inte värt någonting när det
själva verket är allt
som finns, om inte det har
något värde vad har
det då?

du är jag, jag är han, han
är hon, hon är den, den är det
det är de, de är ni, ni är vi

jag är asiat, europé
amerikan, afrikan
gul, vit, cowboy, indian
ett djur - vad du än
vill kalla mig, så har alla
smeknamn samma
betydelse, samma pris
och vad jag vet så
har du inte råd, eller har
jag helt fel? i sådana
fall kan du väl åtminstone
dela med dig?

jag är alla stereotyper
som finns, alla
ansikten utåt, skissar
på en bild, utvecklar
en guide om
hur man som lättast
och bäst smälter in -
du kan hitta
den i kvällstidningen

jag är alla stereotyper
som finns, men
jag går i mono - vi är
en familj, ser ur
samma öga, lyssnar
på samma öra
vad gör vi med världen?
borde vi inte kunna
samarbeta - är vi inte bitar
från ett pussel?
vi är inte magneter som
går ihop automatiskt
måste anstränga oss för
att uppnå saker

men vart ska man börja när
alla bara tror att man är
bakis och fumlar
om fred som
ändå aldrig kommer att hända
eftersom det ligger i vår natur?

1 kommentar:

  1. sv: Jag vet inte... Jag önskar att jag hade ett avar. För då kanske vi båda skulle kunnat använda oss av det.

    Tack! Snälla du

    Något av det bästa jag läst här. Så starkt. Sant..

    SvaraRadera