20.11.10

när man bara har sig själv (fan-ta-sig)

tröttheten får mig att vakna
sover inte - fortfarande
spärrar kvar, balanserar på
klädlina mellan kostym
och pyjamas - köpman eller
tjuv, professor eller clown -
äkta eller falsk - man
kan vara både och, det viktiga
har alltid två tydliga
sidor - gott och ont
ska kännas
ha kraften att kunna
förändra
människor
utveckla, bredda, kan
inte lämna
dem själva
men få tillökning i
familjen

det är som om någon lagt mig
i en säck och nu släpar mig på
en grusväg - ser inget
men känner
som om jag är så tung att de lagt
hjul under som ska hjälpa till att
ta mig framåt mot dörren som
jag ska stånga
tills den går sönder

likt grenar brister
strån går upp
ben bryts
annan riktning än
resten av kroppen

vävning, en
studsmatta som tvingas
ta emot en tyngd den inte
kan hålla inne
brakar, lukten får alla att
hålla andan tills de dör av
syrebrist, stelnar
någon knackar senare lite
lätt med hammare och de
blir fjärilar

spindelnätet mellan träden
man inviger den nya lokalen
när huvudet tar emot - är
ett för stort byte - byter
roller, tar det till
en annan nivå


tystheten knastrar, kliar sig lätt
i hårbotten bland hårstråna
fisken simmar kallblodigt vid vassen
slipar knivar, ler självsäkert -
vet att den nu har makten, kontrollen
nyckel till att kunna öppna upp
och styra hela havet själv
öppna boken
bläddra bland sidorna
gå emellan vågorna
dreja stenar
vara likt ballonger på
nöjesfält, få dem att
likna djuren
börja
leva

tröttheten får mig att vakna
inse, se in i mig själv
men samtidigt finnas till för
alla runtomkring
det kan verka
som jag är flum
skrattar åt allvarliga ting
men det är för att lättare
ta mig uppför
och samtidigt slå slag in
mot magen - kärnan som
mig färgar - ta
över dess tyglar och rida
dit maten som
kan besegra livet
finnas
starka kryddor
stjärnor på himlen
plattor som hissa våra
flaggor tills de släppa stången
och börjar dansa

2 kommentarer:

  1. åh, tack!
    jag tycker att dina texter är fullkomligt fantastiska och förövrigt så är namnet på bloggen din underbart.

    SvaraRadera
  2. Gillar dina texter. :)

    Haha, lånade faktiskt en av dom för att göra en diktanalys till svenskan förra året. Hade inte koll på särskilt många poeter så du var den första jag kom att tänka på.

    SvaraRadera