22.11.10

promenaden hem kl.16

himlen är grålila, slät, har inget djup
är som en strand - tjock på korn
men kommer aldrig med något nytt

skänker inte direkt något ljus
släpper inte in - endast
på utsidan mjuk, ljummen -

fri att välja sida, god eller ond
kan inte se vad den
väljer, avslöjar endast för insida

tillhör kulissernas ögon och jag
medverkar inte i
programmet på det sättet

för här går jag i mörkret mot haglet -
armén som försöker skjuta ner
fienden, monstret - vem är jag? ibland

önskar jag att jag var du som
inte behöver
anstränga sig för att komma undan

skott fastnar i jackan, den blir
allt tyngre och det
tar inte lång tid innan jag ramlat

gamarna till spöken, inväntat
vindarna bäddar
lägger sig över, likt fönster

känns som att världen dras ifrån när det
är himlen som faller, genom det
varmaste och kallaste färdas jag, krossas

hel rymd framför mig, pusselbitar
svävar omkring, runt
tydligt vad min uppgift är, men

var ska jag börja
hur ska jag göra
hade jag någon
identitet förut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar