21.2.10

Döda mig
Döda mig nu
Som du brukade göra
Som du brukade göra
När du var ung
Gör självmord
Gör självmord nu
Gör det för att bli åter ung
Så att du kan göra som du
Brukade göra
När du var yngre än vad
Du är nu

Längtar jag tillbaka
Jag hoppas inte det
Tittar jag bakåt
Jag vill verkligen inte
Fortsätter jag att gå
Det kommer jag att få
Veta snart
Då jag kommer att
Antagligen
Gå in i en lyktstolpe
Eller vägg
För att sedan falla
Bak
Och landa på min
Bak
Som brukar föra arbetet
Om vad som ska
Glömmas och lämnas kvar

Jag hade hoppats på att vi
Fortfarande hade kunnat
Vara en
Men vi var tvungna att dela
Eftersom det ansågs att vi
Var redo att börja om
På egna hjul och
Köra på riktigt
Samma sak som förra gången
Men olikt
Det kommer aldrig att vara samma sak
Men det kommer alltid att hända
Något liknande igen om man
Glömmer vem det var
Som tog tag i handen och kastade korten
På toalettlocket och sade:
Din tid är över
Du har inga pengar kvar
Ner med dig
Så spolar vi som vi häller i oss ölen
Och fyller huvudet med dimma
En ny dag kommer när vi sätter på oss
Glasögonen som vi tidigare sa var för de dumma
Som studerade istället för att äta livets godaste
Mat
En ny dag kommer när vi vet hur det känns att
Vakna morgonen därpå
När vi vet att det känns som att stiga upp från
En grav
Och gå med rullator som om vi var nittioår

Allt exploderar någon gång
Allt sprids för att hitta ett nytt hem
Allt blir inget när man själv försvinner
Inget får många känslor som
Uppmärksammas när man faller ner
Man får plötsligt en tankeställare när man
Tänker, hoppas, längtar, ber
Regnet smälter snön före solen kommer
Alla gråter innan
Man förstår att
Livet är bättre än vad det var igår
Det finns inget att förlora om man inget har
Det finns inget att förlora om man vill
Man tjänar på vad man än får

3 kommentarer:

  1. fy f*n va fint. Jag har en förkärlek till ordet "självmord" så du drog mig in direkt. älskar att du har sådana korta meningar. underbart.

    SvaraRadera
  2. Oj, tack så mycket...
    Jo, ordet "självmord" är fint och lite lagom tilldragande då det har ett djup. Egentligen så är allt som jag skriver "experiment" just nu, men oftast så skriver jag som jag känner och oftast så blir det korta meningar. Tack igen.

    SvaraRadera
  3. ... Jag skulle hemskt gärna vilja spatsera in på din gård, jag med, men det fungerar inte.

    SvaraRadera