12.2.10

Han spydde ut
Ilska och ångest
Som kranen hostar ut
Vatten
Han harklade sig genom
Förkylning och rök
Han tillät ingen komma in
Där han var som känsligast
Där hans hår ställde sig upp
Och rös
Genom vindens insugning efter
Ny luft
Friskt liv
Att ta emot och smutsa ner

Han spydde ut
Dåtid och framtida tankar
Baserade på dåtid av dess
Sämsta tänkbara klang
Han fick inte något nytt fram
Det var bara samma gamla gran
Som rann på barr
Som efter regnet mot fönstret
Allt försvann
Och landande någonstans

Marken

Han kände en kropp som var hopknycklad
Som en 33cl burk fick slag
Som en boxare tränade upp sin kraft
För kommande dagar
På en slagpåses försvarslösa val
Han tänkte
Vad kan jag göra
Vad finns det kvar
För mig
Det är väl lika bra
Att jag fortsätter som jag har gjort
När jag snart
Ändå har
Lyckats att föra hit
Allihop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar