15.2.10

Speldosa, Snusdosa

Speldosa
Snusdosa
Allt är
En sorts stil
Jag menar
Vad vill du
Somna till?
Alla har sitt
Egna liv
Alla har rutiner
Som hos andra
Inte ringer
Väckarklocka
Har vissa flera
Jag är en av dem
Vaknar inte annars
Från min dröm

Speldosa
Snusdosa
Vad gillar du mest?
Har du hemligheter
Under läppen
Eller visar du hela ditt
Spektrum genom en
Och en annan
Piruett
Jag är lite av båda
Faktiskt
Jo, så är det
Jag gillar att vara egen
Samtidigt som jag är rytmisk
Till toner
Jag har alltför många frågor
Jag går direkt på dödszonen
Jag skär mig i stycken för att
Spela ihop dem till mer än mycket
Något
Något
Som bara sömnen kan visa
En platt grå färg täckt av stenar som skuggor
Om du snubblar så får du blåmärken som av myggor
Allt svullnar upp och ögonen ser inget mer än lera
De måste tvättas, tvättas
För att se verkligheten
Istället för något som inte tycks vara besläktat
Med
Det

Speldosa
Snusdosa
Jag tror nog att jag föredrar rosen
Jag vill blomma ut och ge bort mig själv
Jag vill göra någon glad av min lukt
Jag vill göra någon glad av min färg
Akta mina taggar
Den kan få er att blöda som en sömnlös helg
Dags
Dags
Att
Ta på sig
Innan man landar på jorden
Igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar