23.2.10

Jag har sålt mina
Så kallade
Vänner
Jag sålde dem när
De inte fyllde tiden
Som brann
Tiden stod då
Bara stilla och det var
Därför alltid samma
Ställe
Som blev till aska och
Försvann
När jag andades lugnt
Inga aktiviteter som
Jag inte gjort innan
Jag blev van och behövde
Inte anstränga mig
För att strida
Dagarna till dess slut

Jag har sålt mina
Så kallade
Vänner
Jag tackar numera nej
När de frågar om jag
Vill följa med och tälta
För det är alltid
Samma sak
Jag fick inte ut något av det
Första gången och därför
Inte gångerna efter
Jag ser ingen handling i livet
Om man gör saker om och om
Utan att prova på något nytt
Som kan föda trivsel både
Utan och innanför
Din kropp

Jag har slängt ut
Alla mina
Möbler
Jag har bestämt mig:
Jag ska flytta
Härifrån
Jag har slängt ut
Alla mina
Möbler
Det har skrämt mig:
Men förändringar som
Att gå från rik till fattig är
Lika stort som att
Klippa ett älskvärt hår
För att
Börja om
Se sig om
Ta tag i en okänd hand och
Svänga om
Och känna
Utmattning
Av nya intryck
Nya sinnen
Som vi aldrig rör
När vi stannar kvar på samma kula
Och aldrig äter något annat bröd
Än det som finns i
Affären bredvid
Visst
Inget är svårare än
Vad man gör det till
Men vill vi verkligen satsa livets pärlor
På att leva
Bekvämt
Utan att det känns
Fritt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar