22.2.11

brosk

okej, det går inte bara att sitta och sedan
förvänta sig att man kan skriva,
som jag har gjort i fyra dagar nu, nej man
måste uppleva om det ska bli
något bra, värt att läsa, värt att lägga ned
tid på det vill säga
men, nej, det är ju
ingen ursäkt, man upplever ju hela tiden,
varje sekund och borde därav
kunna trycka ut något för varje ögonblick
då man alltid får något intryck,
tror att man är för van, redan vet allt när
det i själva verket är tvärtom
jag har det väldigt rörigt fastän jag inte rör mig
(jag har det väldigt rörigt fastän jag inte rör mig)
((jag har det väldigt rörigt fastän jag inte rör mig))
varje ljud i tystnaden,
varje färg i den gråa himlen
varje gnista i den kalla snön
varje lukt från luften
jag fryser, kroppen bara stilla,
inte aktiverad, förbereder sig för att sjunka
till botten och jag känner allt mindre av allt,
skriva ned det jag känner för att
lösa pussel, stänga allt inne och gå ut, gå vidare
med livet som för tillfället känns lika dött som en
vindlavett en höst - hur livlig
den än verkar är den blott ett spöken med
försenad livslut, utgången mjölk, ruttet
skelett, gult istället för vitt
mina ögon är pingisbollar, för varje blink låter de mer ihåliga,
riktas dit vinden går - som frigolit - något som aldrig börjar,
något som aldrig tar slut, ett material för att endast göra
mellanrum så de som inte kan vara med varandra inte
kommer för nära och startar ett bråk
smälter av verklighetens luft, ägg som spräcks, skalet likt löv
för ett ormhål, trampar i, faller
bort från paradis
känner ingen hunger, men när jag väl
äter känner jag hur det börjar kurra,
kurra likt käken rör sig upp och ned
som ett skohorn vikar mellan fot och
sko, försöker sära på förälder och barn
inte längre se och lära,
utan vara och bli
vara som man är så man bli mer bekväm
och tillslut finna sig själv då man sjunka in
om man är någon man inte kan
om man försöker vara
ska man inte, går då bort från
naturen och får ingen näring
sy med ögonen,
upp och ned med
spets likt fjärilssim,
fram och tillbaka, följa
tennisbollen som är solen -
måste ha för att fortsätta leva,
satsa, satsar allt på de som spelar
skaka som molnen vibrerar när de gå ned i vikt,
läpparna på den gråtande flickan
hållas i koppel när de som mest vill springa iväg
eftersom man lever... skriva om det man känner,
inte skriva om någon som får ett slag i magen
för det vars så länge sedan man fick det själv så man
kommer inte ihåg i detalj hur det kändes
och det är detaljerna som håller uppe templet av
orakel

han tog steg sakta in men golvet var som torra grenar
och det lät som om hela huset skulle rasa -
rasa som en brasas lågor liknas vid en vägg
vars tapet är nedriven på ett ställe och bitar
hänger kvar men kan ej lagas, rivsår på kind
från grannkatten, inte djupa, men gör desto
mera ont, svider, drar ut på tiden, kommer
inte till saken - det fanns inga skäl till att de andra inte
skulle vakna
så han tog sig i kragen och drog ut en tråd från skjortan,
kastade upp den runt en krok som var fastskruvad i en träbjälke
och hängde sig, väntade tills de hade gått förbi och insett
att det
inte var någonting

men, nu ska jag läsa
ställa in andra kameravinklar
och se om jag får tag
på tjuven nästa gång han stjäl
nu ska jag läsa å på så
sätt få bort mina tankar, öppna
upp mig för andras,
hitta andra utgångar och se om
de kan ge mig ljus för
jag är stel och behöver smörja
in mina hjul innan jag
ramlar ihop, vid försök att ta
ett steg fram, och alla
delar, även de minsta, flyger
åt olika håll... spårlöst
försvunna, säger åt mig att det
bara är att börja om

för nu:
staty utan
status

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar