26.2.11

ladda

lock för öra och jag sitter uppe i mitt rum med stängd dörr,
så jag kan skapa en egen atmosfär, en egen planet,
en bubbla att känna in och förstå hur jag egentligen är innan
jag åter går ut till de andra och kastar sten i glashus,

ta mitt hjärta och ge till var och en, se vem som har händer
med ådror fyllda med blod varmt nog att smälta
skalet, gå innanför min hy av marmor och krossa hjärtat mitt -
ändra regeln att 'sten vill till sten', för jag kritisera
andra för sådant som även jag gör så jag ta bort mig i dem
och kvar endast finnas dem själva och genom det
jag sortera ut vilka som är originella och på så sätt mest värda
att älska - jag vara stadig i mig själv och hon i sig
(två pelare på varsin sida utgöra ingång)

lock för öra, i huvudet det koka, pressad mot väggen, ett
slutgiltigt beslut kräver klarhet, kill my darlings
varenda bubbla som når över ytan jag med nålen spräcka,
sy ihop alla idéer och förvandla dem till svärta

trots att ingen vara av samma färgsläkte, de vara ett lag som
samarbeta och ha lika värde, varje droppe agera
som idag var den sista dagen, den sista droppen, men trots
det inte späda ut med vatten för då man inte göra
avtryck som är själva meningen - göra avtryck, inte gå i någons
fotspår, skapa sina egna, ge ut i dagstidning vilken
formas efter varje individ som läser, likt damens sminkspegel
på morgonen, se in i själen, morgonen är sanningen
(första intrycket, innan man vant sig...)

lock för öra, fokusera på en sak, gå rakt fram, förbi alla celler
och ut mot friheten, gå över övergångsstället vare
sig bilen som kommer stannar eller ej, skit i ögonkontakt - du
har rätt, om den kör på vinner du hur som helst

1 kommentar:

  1. Vet inte riktigt vad eller hur jag ska säga det här men iaf. Du skriver så mkt & så mycket tänkvärda & abstrakta saker. Delvis blir jag mörkrädd, delvis fascinerad & framförallt bidrar det till att få mig att fundera ytterligar på verkligheten...

    SvaraRadera