10.2.11

den sista levande rosen

ska jag plocka rosen eller ej?
kommer antagligen bli punkterad
av tagg, eftersom jag inte har
någon erfarenhet - men också då
tömmas till den grad att jag
får plats med allt vad rosen innebär -
komma före alla i kön och få
lägenheten alla vill åt, en plats i ditt
hjärta, gå i din takt, men inte
i dina fotspår - utan du knuffa ut
på en igenväxt stig där man
hitta sin egen väg, börja från början,
trampa den själv, få klar sikt,
likt vindruvorna blir till tidlöst vin
som smeker kind och leder
var och en in i ett paradis, och då
ett paradis som står för rättvisa och
frihet - inga blad som täcker
någonstans, utan alla vara öppna
mot varandra, säga vad de
tycker, ha känslorna för varandra
som smycken, varken vara
förskönat eller förljuget, utan varje
åsikt få chansen att yttras
och accepteras även om det kanske
är få som tycker lika, inga
blad som täcker, hela boken finnas
framför, ta av världens
frukter och finn ett ord för varje
smak som bli en färgklick
till vardag vilken inte vara grå, men
trots det sann - inte vara
grå då blomman inte längre ha en
knopp utan ha blommat ut
och gjort hål i ballong, släppt alla
fångar fria, satt punkt och
gått vidare... bortom den skrivna
meningen, över staketet

blommat ut likt en hand öppnas
och sträcks mot mig,
blommat ut likt en öppen hand
som jag är redo att
ta då jag känner att tiden är inne -

får tänka på statistiken, hur ofta
har det hänt att en
kvinna velat hålla hand med mig?
känner att tiden är
inne - ta tag i det, plocka innan

bladen börjar falla av i höstvinden
och därefter aldrig komma tillbaka
i samma form,

ett bevis på att jag då svikit henne,
inte fyllt gap, inte mättat magar så
man kunnat gå

över från boken till det verkliga livet
fullt med ting som är så verkliga att de
känns overkliga


__________________________________________________________
helt plötsligt vill jag till Roskilde
när jag ser att två gudinnor
kommer dit, men samtidigt
inte så mycket mer
och sedan vill ingen
annan än jag som känner
mig se dem, tror inte ens
att de vet vilka de är - även om

det är den sämsta av ursäkter,
speciellt då jag i alla andra lägen
är en självutnämnd ensamvarg
och det vill säga gillar det -
handlar väl om att bara ha ett
stöd som sköter prat och
liknande företeelser som klär
av mig tills jag inget har kvar,
så svag att jag tappar hållning -
ryggen böjas likt vågen jag
börja segla på omedvetet, men
om jag skulle märka, skulle
det vara försent att något göra -
så egentligen kanske det skulle
vara bäst att bara åka, så man
kunde utvecklas och, ja,
komma över det stadiet som
plågat mig så länge, för
även om jag har mig själv, så
är det inte alla väggar som är
målade i färgen jag vill - än...

helt plötsligt vill jag till Roskilde
när jag ser att två gudinnor
kommer dit, men samtidigt
är de kanske bara
sirener som lockar
mig med deras vackra sånger
för att sedan bara ta kol på
mig... den som vet - ring, snälla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar