26.2.11

I is L

har alltid varit mig själv, vilken är en annan
än mitt namn, mitt utseende, min hemort -
har alltid varit mig själv, vem kan jag annars
ha varit när jag inte vet bättre om andra
än den jag blivit tilldelad, det enda jag riktigt
kunnat forma - det andra har jag fått i
hopp om att jag ska gilla, men ingen känner
den som ännu inte blivit född och likaså
med mig, likaså med mig, mig som jag alltid
har varit, mig själv - din spegel, samma
yta, men olika djup - se närmare och du ser
att din vänstra sida är din högra - har motsatta
åsikter, men tillsammans skapar vi en helhet,
likt bokens slut binds samman med början,
tillsammans skriver vi en avhandling om
människan genom att göra porträtt av
varandra, uttrycka samtiden med
känsloläget, uttrycka framtiden
genom ett neutralt ansikte
"I’m tryin’ to read your portrait, but
I’m helpless, like a rich man’s child"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar